Wat is ACT?

Acceptance & Commitment Therapy.

ACT, je spreekt het uit als “ekt” is de afkorting van Acceptance & Commitment Therapy.
ACT is een relatief nieuwe vorm van therapie in psychologieland. ACT gaat uit van het idee dat pijn een basiskenmerk is van het menselijk bestaan. Iedereen in deze wereld is soms angstig, boos, druk, bedrukt, geïrriteerd, rusteloos, lusteloos, gestrest, slapeloos, in de war, etc. En eigenlijk is dat dus heel normaal. En klachtenvrij en altijd maar gelukkig leven bestaat nou eenmaal niet en die hobbels op je weg kun je echt niet allemaal voorkomen. En dit is waar ACT over gaat. ACT is soms ook met humor naar de dingen kijken. Afstand nemen van je gedachten. En dat maakt ACT een toegankelijke positieve vorm van coaching/therapie. Je kijkt niet terug naar wat je allemaal is overkomen, maar je kijkt hoe je je opnieuw kunt verhouden tot wat je hebt meegemaakt of nog steeds meemaakt.
ACT gaat over het bewust worden van je (overlevings-)strategieën; de manieren waarop jij met moeilijke situaties omgaat, zoals snel boos worden, nog harder werken, te veel op je bordje nemen, geen nee durven zeggen etc. En ACT gaat dan een stap verder: het biedt een arsenaal aan vaardigheden, waarmee je functioneel om leert gaan om al je gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en pijnlijke gebeurtenissen of omstandigheden.
Je leert met ACT dat je niet hoeft te vechten. Je psychologische flexibiliteit wordt groter en je ontwikkelt veerkracht om met lastige situaties om te gaan. Klinkt goed toch? Als ACT-coach ben ik opgeleid om een ACT-training te geven, oftewel een ontwikkelingsgericht traject te begeleiden waarin de principes van ACT leidend zijn. Hieronder zie je het zogenaamde ACT Hexagram. Een coachtraject bevat in principe de volgende onderdelen:
wat is act coaching? Act therapy zwolle

Wat leer je bij ACT?

Bij ACT-coaching leer je op een andere manier met vervelende gedachten en gevoelens om te gaan dan de eerste automatische reactie die veel mensen hebben: het moet opgelost worden! En snel!
Het blijkt namelijk dat het gevecht aangaan met gedachten en/of gevoelens (of ze juist proberen te vermijden) er juist vaak voor zorgt dat deze een veel grotere invloed krijgen op je leven. Een alternatief is acceptatie (de A van ACT, acceptatie) van deze vervelende ervaringen. En acceptatie betekent niet je erbij neerleggen. Of verdragen. Of berusten. Nee! Acceptatie betekent: ‘aanpakken wat je geboden wordt’. Niet omdat dat zo leuk is om de gedachten en gevoelens te accepteren, maar omdat je niet wilt dat ze nog meer ruimte innemen in je leven. Met de energie die je overhebt, kun je je vervolgens richten op de dingen die er wel echt toe doen! De kern van ACT-coaching is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke ervaringen/problemen uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol, vitaal leven.
Bij “acceptance” leer je dus ruimte te maken voor vervelende gevoelens , afstand nemen van moeilijke gedachten, op een andere manier naar jezelf kijken, en tenslotte je aandacht te richten op het hier en nu. Met deze vaardigheden zul je merken dat je niet meer zo snel vastloopt in moeilijkheden.
Het “commitment“‐onderdeel richt zich op het weer opnieuw gaan investeren in jezelf. Je begint met stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt in het leven, waarna je weer concreet gaat investeren in de dingen die er echt toe doen. Deze twee onderdelen (acceptatie en commitment) samen zorgen ervoor dat je persoonlijke veerkracht ontwikkelt, waardoor je je niet tegen laat houden door obstakels om de dingen te doen die jij belangrijk vindt!

Inspiratiemoment: Edith Eger.

In ACT spreken we over zogenaamde psychologische flexibiliteit. Ik ben enorm geraakt door het boek De Keuze van Edith Eger. Ze overleefde de Holocaust en werd psycholoog. Eigenlijk is zij hét voorbeeld van iemand die heeft geleerd te leven in het hier en nu, te accepteren wat er is gebeurd en een mooi zinvol leven te leiden. En dat heeft ze moeten leren. Met vallen en opstaan. Lees haar boek!
“Edith Eva Eger was zestien jaar oud toen ze in 1944 naar Auschwitz werd gedeporteerd. Haar ouders werden direct naar de gaskamer gestuurd en Edith werd gedwongen om voor Mengele te dansen. Haar onverschrokkenheid hielp haar en haar zusje te overleven, al waren ze nog maar nauwelijks in leven toen het kamp eindelijk werd bevrijd. In De keuze deelt dr. Eger haar oorlogsherinneringen en de opmerkelijke verhalen van hen die zij sindsdien heeft geholpen. Ze doet uit de doeken hoe ze als psycholoog haar cliënten al jarenlang helpt om zich uit hun eigen gedachten te bevrijden, en hoe iedereen uiteindelijk voor vrijheid kan kiezen. Edith Eva Eger is nu negentig en danst nog altijd. Haar indrukwekkende en belangrijke verhaal is een inspiratie voor iedereen.”
Uitzending ‘EenVandaag’ met Dr Edith Eva Eger op 4 mei 2019.

Welke vraagstukken zijn geschikt voor ACT?

ACT kun je volgen als therapie bij een psycholoog of psychotherapeut (gericht op klachten), of als training / coachtraject – gericht op persoonlijke ontwikkeling. Dit kan zowel individueel, als in groepsverband. Ik ben opgeleid als professioneel coach met ACT als specialisatie en hou van vraagstukken die te maken hebben met persoonlijke groei. ACT is ook daar geschikt voor.
Je bent bij mij aan het juiste adres als je vragen hebt over:
  • Persoonlijke groei, bewustzijnsontwikkeling en zelfontplooiing;
  • Zingeving en hoe je leven zinvol in te vullen;
  • Werk-privé-balans + werkstress + burn-out;
  • Piekeren, perfectionisme, onzekerheid;
  • Hoe je meer vanuit je gevoel kunt leven;
  • Thema’s als ziekte, leven en dood.

Wat levert ACT je op?

ACT levert je een nieuw bewustzijn op van jouw manier van denken, voelen en gedrag.
En het resultaat?
  • Meer ruimte in je hoofd;
  • Meer bewustzijn van je patronen en levensthema’s (en daardoor…)
  • Worden wie je bent. Authentiek en congruent.
    Perfect bestaat niet. Hoeft ook niet. Gewoon jezelf.
  • Je komt in contact met nieuwe mogelijkheden in jezelf, de wereld ligt voor je open;
  • Andere keuzes omdat je ze maakt vanuit je intuïtie, zoals een nieuwe baan, andere relatie etc.;
  • Nieuw gedrag, zoals beter voor jezelf zorgen en gezond leven;
  • Meer energie;
  • Succesvol. Met minder perfectionisme en meer zelfvertrouwen;

Voor wie is ACT geschikt?

ACT is geschikt voor werkelijk iedereen. Het gaat er namelijk niet om hoe groot of hoe klein je problemen zijn, maar het gaat erom dat je leert hoe je er beter/anders mee om kunt gaan. ACT is officieel erkend als evidence based therapy voor de depressieve-stoornis, verschillende angststoornissen, dwangstoornis, psychose en chronische pijn (APA, 2010). Ook is ACT effectief gebleken bij het vergroten van het algemeen welzijn van een cliënt; er hoeft dus geen sprake te zijn van psychopathologie om baat te hebben bij deze therapie-coachvorm.

Maatwerk.

Maatwerk is mijn kracht. Ook met ACT. Dat betekent dat ik kijk, voel en luister wat er nodig is om het coachdoel te behalen en hoe ik jou in je kracht kan zetten. Als ACT-coach verzorg ik coachtrajecten op maat. Ik gebruik de ACT-methodiek in combinatie met mijn hele koffer met ervaring, tools en methodieken.

Contact.

Mail of bel me gerust voor vragen over ACT-coaching.

Als je bovenstaande hebt gelezen, weet je waarschijnlijk wat ik voor jou kan betekenen! Heb je nog vragen of wil je een afspraak maken, neem dan gerust contact met me op.
Mijn coachees komen uit Zwolle, Dalfsen, Hattem en omstreken. Ik coach voornamelijk professionals in de zorg, zoals therapeuten en artsen, o.a. werkzaam bij Isala Klinieken. Maar ook docenten en trainers met een ontwikkelvraag behoren tot mijn doelgroep, o.a. werkzaam bij De Hogeschool Windesheim. Het maakt mij natuurlijk niet uit wáár (en óf) je werkt. Neem gerust contact met mij op als jij een coachvraag hebt zoals ik hierboven heb beschreven.
Mijn praktijk is gevestigd in de wijk de Wipstrik in Zwolle. Nabij het centrum van de stad en Isala Klinieken.

Krista van der Horst – Praktijk voor Coaching Zwolle

Wipstrikpark 12

8025CA Zwolle

038-3020038